پیام نما

ایرانگردی و جهانگردی عدالت عابدینی

پیام نما

ایرانگردی و جهانگردی عدالت عابدینی

پیام نما
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

کهن دیار گیان

مرتضی کیانی دوست عزیزم مردی است اهل پژوهش و تحقیق. 
اخیرا کتابی ارزشمندی به همت او به چاپ رسیده که حاصل سال ها پژوهش و تحقیق اوست. نویسنده اصلی این کتاب آقای علی اکبر کیانی است. اما فرزند خلف او برای پربار کردن این کتاب خودش به طور جداگانه تحقیقاتی انجام داده و حتی برای پربار بودن این کتاب از ترجمه هایی مختلف از زبان فرانسه، انگلیسی و ترکی استانبولی استفاده کرده تا سندیت آن بیشتر شود. اصل این نوشته ها هم توسط خود او جمع آوری شده و سپس ترجمه شده است. ضمن اینکه در این کتاب از تصاویری مناسب برای استناد بیشتر استفاده شده است.

در ادامه مشخصه هایی از این کتاب نفیس ارائه می شود. 

 

🔺با پیوست کاوش های تپه گیان نوشته رومن گیرشمن ، جورج کنتنو و هنری ویکتور والیس

که برای اولین بار به طور کامل در ایرن منتشر میشود.

مترجم بخش فرانسه: میلاد سهرابی پیله رودی

مترجم بخش ترکی عثمانی: محسن سعیدزاده

مترجم بخش انگلیسی : دکتر ظفری

به کوشش مرتضی کیانی پژوهشگر تاریخ نهاوند

انتشارات سفیراردهال ؛ تهران خیابان سمیه ،بعد از مفتح پلاک ۱۱۸

🔺از نکات حائز اهمیت این کتاب سفر محمدظلی ابن درویش اولیا چلبی، سیاح ترک عثمانی است که در قرن دهم هجری از شهر و قلعه نهاوند و روستاهای اطراف آن دیدن کرده و مشاهدات خود از سفر به ایران را در سیاحت نامه ای ۱۰ جلدی ثبت کرده است‌.

🔺مطلب دوم در مورد کتاب ترجمه شده کاوش های تپه گیان نوشته کاوشگران فرانسوی است که در آن چند نکته قابل یاداوری است اول اینکه دیگر نویسندگان تاریخ نهاوند ، شکل شماره ۱ را نمونه لباس انسان گیان معرفی کرده اند درصورتی که این یک سنگ استئاتیت است که روی آن نقاشی های واقع گرا( اندیشه های مذهبی) وجود دارد و رومن گیرشمن مفهوم نقوش را به طور کامل شرح داده است.

🔺اما نکته سوم در مورد اسکلت کشف شده از تپه گیان،که به تازگی کشف شده ( شکل شماره ۲)، بنابر نظر باستان شناسان خارجی ،اگر معاینه نشان داد که حلقه‌ها در بافت استخوانی که اطراف آن‌ها بهبود می‌یابد تعبیه شده باشد، مشخصاً این یک نوع جراحی بوده نه صرفاً تزئین بدن متوفی!! ، البته به قول ضرب المثل معروف روسی، هرگاه باستان شناسان معنای برخی یافته ها را متوجه نشوند، آن را مذهبی می نامند!

🔺مطلب چهارم ؛ شرحی پیرامون روستاهای قدیمی نهاوند و آثار باستانی انهاست .که براساس اسناد و کتب تاریخی معتبر اضافه شده است.

🔺مطلب پنجم بررسی برخی از اسناد قدیمی از حکام نهاوند در دوره های مختلف و عملکرد آنها در مورد شهر و روستاهای نهاوند را بیان میکند.

🔺مطلب ششم در مورد فرهنگ مردم نهاوند و گیان ،سنت های کهن ، نوع لباس و خوراک،‌ مشاغل و مصنوعات قدیم:  بافته داری_ سراجی_ترکه بافی_قلاب دوزی و سفال گری بادست است که میراث سنت های چند هزار ساله و ارتباط آنها با اداب و فنون مردم تمدن گیان می باشد که در میان فرهنگ مردم کمابیش تا دهه های قبل وجود داشتند .

 

 

  • ۰۰/۱۲/۱۱
  • عدالت عابدینی

نهاوند

گیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی