پیام نما

ایرانگردی و جهانگردی عدالت عابدینی

پیام نما

ایرانگردی و جهانگردی عدالت عابدینی

پیام نما
پیوندهای روزانه

۱ مطلب در آذر ۱۳۸۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
پیام نما - نکته و نظر: نیروی انتظامی، الزام ها و بایدها

غروب دیروز مشغول مطالعه بودم که برادرم تلفن زد، پس از سلام و احوالپرسی خبری را به من  داد که از شنیدن آن واقعا شوکه شدم.  خبر از این قرار بود که  یکی از دوستان مشترکمان که سال ها با وی آشنا هستیم مقداری سیب از باغ روستای شان برای چند نفر از دوستان اش آورده بود تا با وسیله ی شخصی اش به خانه های آنها ببرد و تحویل دهد.

اما در یکی از محل های  شهر که از ماشین بیرون آمده بود تا میوه را تحویل  دوستش دهد ، دو نفر غریبه با اسلحه ی گرم به سمت وی حمله می کنند  تا وی را به زور اسلحه بدون هیچگونه دلیلی سوار ماشین شان کنند. اما وی در مقابل آن ها مقاومت می کند و آنطور که خودش تعریف می کرده  حدود بیست دقیقه ای از آنها کتک نوش جان می کرده ولی جالب تر اینکه مردم نیز فقط نظاره گر بودند.و در نهایت خودش توانسته بود ازدست آنها فرار کند و ماجرا به واسطه ی خودش ختم به خیر شده بود.

* * *

صرف نظر از عوامل و دلایل وقوع جرم، سوالی که در اینجا مطرح است این است که وظیفه تامین امنیت افراد در مواردی این چنینی به عهده ی چه کسانی هست؟ شاید برخی بگویند در همان لحظه باید مردم می رفتند و وی را کمک می کردند تا ماموران پلیس از راه برسند. ولی اگر کسی به کمک آن شخص می شتافت و توسط اسلحه گرم آن ها مورد اصابت گلوله قرار می گرفت آن وقت تکلیف چه بود؟ مانند موردی که سال قبل در شهر ما اتفاق افتاده بود و چند سارق مسلح به طلا فروشی رفته بود و فردی می خواست مانع از حمله آنها شود که خودش هم کشته شده بود.

یا برخی دیگر ممکن است بگویند بهتر است همان لحظه به پلیس اطلاع داده شود تا ماموران به سرعت در محل حضور پیدا کنند و نسبت به دستگیری مجرمین اقدام کنند. اما آیا  نیروی پلیس ما واقعا این همه سرعت عمل دارد که  سریعا در محل حضور یابد و  نسبت به دستگیری مجرمین اقدام کند؟  اگر فرد مورد تهید یک زن و یا کودک ویا یک فرد ضعیفی بود می توانست این همه مقاومت کند تا پلیس حضور پیدا کند؟

اما از طرفی  این روزها شاهد طرح های  گوناگون امنیت اجتماعی از سوی پلیس هستیم که  موارد مختلفی را شامل می شده از دستگیری دختران بدحجاب و بزک کرده گرفته تا دستگیری سارقین، اراذل و اوباش و خرده فروشان مواد مخدر، مزاحمین خیابانی و ... که شاید امینت پایدار در اجتماع ایجاد کنند.

البته حمایت ها و اعتراض هایی نیز نسبت به این اعمال صورت گرفته است.

و مورد دیگری که اخیرا به آنها افزوده شده استفاده از دوربین در مکان های عمومی می باشد. همان کاری که در برخی کشورهایانجام می گیرد مانند انگلیس که به گمانم از جهت استفاده کردن از این دوربین ها مقام اول دارد و بسیاری از کارهای خصوصی مردم را زیر نظردارد.  

ولی نصب دوربین در زمانی که جرم به وقوع پیوسته چه کارایی می تواند داشته باشد؟ مجرمی که چیزی برای از دست دادن ندارد وزندان را خانه دوم خود می داند چه ترسی از چنین دوربین هایی دارد؟ آیا پلیس باید در این گونه موارد حضور فعال تری داشته باشد؟ یا این که هر دوی این موارد باید مکمل هم باشند؟

 


نوشته شده توسط عدالت عابدینی  ||
  • عدالت عابدینی