پیام نما

ایرانگردی و جهانگردی عدالت عابدینی

پیام نما

ایرانگردی و جهانگردی عدالت عابدینی

پیام نما
پیوندهای روزانه

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هادی بهادری

هادی مرد نازنین و دوست داشتنی همیشه حاضر و در دسترس عبدل آبادی است. صورت سبزه و پهن و کشیده ای دارد. با مهربانی و کمک به قلب آدم نفوذ می کند. سوار اسب سرکش هم نیست، موتور بنزین سوز را چنان گازی می دهد و چنان قژقژی راه می اندازد که اسب هم در مقابلش سر تعظیم فرود می آورد...
حواسش جمع است که کم و کسری نداشته باشم. 
از دختر کوچکش می گوید و عشق و علاقه شدیدی که به او دارد. طفل معصوم با آن قد و نیم قدش تازه عمل قلب هم انجام داده است. خدا رو شکر اوضاعش در حال حاضر خوب است. 
دریغ نمی کند از اینکه عبدل آباد را به خوبی نشانم دهد. این نوع تعصب و علاقه را  دوست دارم. تعصب بی جا هم نیست. واقعا آبادی شان حرف برای گفتن دارد. ابتدا با هم می رویم به سمت ترمینال. البته نه ترمینال مسافربری. ترمینال ضبط پسته است.  
عبدل آباد به رغم اینکه یک روستای خشک و بی آب و علف به چشم می آید؛ روستایی است غنی از محصولات بعضا گران قیمت. از مهمترین محصولات این روستا پسته است. 


پسته

تاریخچه پسته


پسته تاریخی بیش از دو سه هزار سال دارد.  احتمالا کوروش هم از  مشتریانش بوده است. اصلا اوایل اشراف و بزرگان فقط از آن استفاده می کردند. ولی نمی دانم چرا در هیچ نقاشی از گذشته تا حالا تصویری از پسته ندیده ام! شاید هم من ندیده ام. شاید هم در موزه لوور باشد که من تاکنون به آنجا نرفته ام. 
کشورهای مختلف از جمله امریکا، چین، ترکیه تولید کننده این محصول هستند. ولی طعم پسته ایرانی کجا و پسته آن ور آبی کجاست. پسته اصلش برای ایران است. بماند که کشورهایی دیگری مثل امریکا و چین آمدند و آن را برای کشورهای خودشان بردند. به تولید انبوه هم رساندند. 
خاطرم است چند سال پیش که ترکیه بودم، مقداری پسته از یکی از مغازه ها خرید کردم. خیلی شیک و درشت و دهان باز بود. ولی وقتی خوردم اصلا مزه ای از آن متوجه نشدم. انگار که فقط یک چیزی خورده باشم، اصلا متوجه طعم آن نشدم. فندقشان هم همینطور است با اینکه بزرگترین صادر کننده فندق هم هستند. 
از قول یکی از اساتید دانشگاهی شنیده بودم، درخت میوه ای که در شرایط سخت رشد می کند، محصولش از آن گیاهی که در شرایط خیلی نرمال و پرباران رشد می کند، بهتر و پرخاصیت تر است. مثل خود آدم. 
پسته صفت با مسمایی هم دارد؛ پسته خندان. همین خندان بودنش هم آدم را جذب می کند. اگر مثلا می گفتند پسته گریان، شاید این قدر جذاب نبود.  
هر چند که خندان به آن ظاهر خوشگلش هم می آید. 
در گذشته ایرانی ها  کرمان را محل اصلی تولید محصول پسته می دانند. در حالی که در سال های اخیر سر از جاهای دیگر کشورمان هم در آورده است. جاهایی که محصولاتشان از خود کرمان هم بیشتر شده است. مسلما از این زمین های مستعد زیادی باز وجود دارد.  
ولی با این نرخ تورم کمر شکن، مردم بیشتر این محصول را از پشت ویترین ها می بینند. اصلا خودش طلا شده است. ولی جای شکرش که گوگل فیلتر نیست و مردم می توانند با یک سرچ ساده تصویر مبارک آن را ببینند. 

ترمینال پسته

انواع پسته 

پسته با توجه به اندازه و خوشمزگی اش به چند دسته تقسیم می شود که مهم ترین آنها عبارتند از پسته اکبری، پسته خنجری، پسته کله قوچی، پسته احمدآقایی، پسته فندقی یا اوحدی

 

خواص پسته 

پسته خواص بسیاری دارد. پسته  سرشار از آنتی اکسیدان، منیزم، پتاسیم، فسفر است. برای دستگاه گوارش و قلب مفید است. با یک سبک و سنگین کردن ساده، می توان به این نتیجه رسید که مردم پول را اگر صرف کلی دارو شیمیایی برای درمانشان کنند، برای این پسته هزینه کنند، خیلی برایشان مقرون به صرفه تر است و در نتیجه اصلا گران نیست. 

 

زنان کارگر در حال کار در ترمینال پسته

پسته در عبدل آباد 

عبدل آباد یکی از تولید کننده عمده پسته در کشور است. باغ های متعدد پسته به صورت پراکنده در جای جای این روستا کاشته شده است. از زمان کاشت پشته تا برداشت آن زمانی در حدود چهار تا پنج سال طول می کشد. واقعا مردم صبوری هستند، ولی این صبوری ارزشش را دارد 
هر چند که پسته مراقبت کمی نیاز دارد، ولی باید مراقب آفت هایی آن بود که می تواند منجر به سمی بودن آن هم بشود. حتی  چند سال پیش اتحادیه اروپا به خاطر همین آفت ها، از پذیرش پسته خودداری کرد. 

 

برداشت پسته

بهترین زمان برداشت پسته در فصل تابستان و ماه ها مرداد و شهریور است. کارگران گروه گروه به باغ های پسته سرازیر می شوند و شروع به چیدن آن می کنند. 

 

فرآوری پسته

فرآوری پسته 

پسته ها بعداز برداشت به ترمینال ضبط پسته می روند. ترمینال ضبط پسته جایی هست که در آنجا فرآوری پسته انجام می شود. در اینجا پسته ها وارد دستگاه شده پوست نرم، دم خوشه، برگ درخت و سایر مواد اضافی آن جدا سازی می شوند. در ادامه خط، محصول پسته پوست گیری می شود. شستشو با آب تمیز در مرحله بعد است.  
در مراحل  خشک کردن و عملیات جداسازی، پسته های آسیب دیده یا با اندازه و کیفیت پایین تر  انجام می شود. مرحله خشک کردن پسته در دو مرحله است. یک بار در داخل دستگاه می باشد.  بار دیگر در محوطه باز و بر روی زمین و با کمک نور خورشید انجام می شود 

زنان در حال کار در ترمینال پسته

 

کارگران در حال فرآوری پسته

 

مسئولان ترمینال پسته

 

کارگر در حال فرآوری پسته

 

پسر و پسته

 

دختر و پسته

 


 

  • عدالت عابدینی